Pedagogische effecten van Judo

ingevoerd op 9-12-2011

Binnen de vechtsporten neemt judo in Nederland een bijzondere positie in. Judo wordt – meer dan andere takken van vechtsport – gezien als een goede sport voor kinderen (Tiessen-Raaphorst et al. 2008). Terwijl de pedagogische effecten van diverse vechtsporten in twijfel worden getrokken, lijkt al lange tijd het tegendeel voor judo waar.

Medici sporen jonge kinderen aan judo te gaan doen als vorm van val-les, maar ook ter bevordering van zelfbeheersing en zelfvertrouwen, door een combinatie van het verbeteren van mentale en fysieke capaciteiten.

Bovendien stelt de Judo Bond Nederland (JBN) dat verruwing in de judosport niet aan de orde is. De regels en codes zijn helder en trainers en juryleden zien zorgvuldig toe op de naleving ervan (Tiessen-Raaphorst & Breedveld 2007).

Vermeldenswaardig is dat sportmarketingbureau 2Basics van de Internationale Judo Federatie de opdracht heeft gekregen om onder de titel Judo for Children een internationaal vervolg te geven aan Schooljudo, een in Nederland succesvol sportprogramma voor tijdens en na schooltijd.

Zowel het succes van dit programma in Nederland als de internationale uitrol ervan, bevestigen de waarde van judo op het gebied van opvoeding en onderwijs.

© Mulier Instituut
Utrecht, november 2011